En av de mest förekommande argumenten mot elbilar är att de inte alls är så miljövänliga som det påstås. Anledningarna kan vara många, men här är några som du säkert redan har hört:

  • En elbil kan aldrig kompensera för de utsläpp som orsakas under tillverkningen
  • Det krävs en absurd mängd mil som ingen ändå kör för att det ska löna sig med elbil
  • Mestadels av elen vi använder för att ladda elbilar kommer från förbränning av fossila bränslen

Det finns säkert en uppsjö andra liknande argument. Idag kommer jag dock inte att betrakta vilka som tar upp dessa argument, för trots att det finns många människor där ute med lite mer obskyra agendor, så är det som så att mitt i krigets dimman kan även de mest välmenande människorna se dåligt. Istället kommer jag att fokusera på att berätta om två färska forskningsrapporter som bemöter de flesta argument man brukar höra mot elbilarnas miljövänlighet.

Livscykelutsläppen av elfordon

En ny forskningsrapport av respekterade branschanalytiker EMBER, som tittar på hela livscykelutsläppen av elfordon jämfört med förbränningsmotorbilar. Forskningsrapporten baseras på Storbritanniens elbilsmodeller och elproduktion, så vi vet att samma studie applicerad i Sverige måste ta hänsyn till att vår el nästan uteslutande kommer från energikällor utan utsläpp, såsom vattenkraft och förnybar energi.

Rapporten tittar faktiskt på alla aspekter av elektrifiering i Storbritannien, som som sagt ligger några steg efter Sveriges elektrifiering. Det innebär i praktiken att om man transponerar studien till Sverige så kommer elen som används till elbilar att vara renare.

Enligt EMBER förser gröna energikällor strax under två tredjedelar av all elproduktion i Storbritannien. Alltså inte så annorlunda än Sverige. Eftersom vindkraftverk och solpaneler utvinner sin energi mycket bättre än kol och gas, har andelen bortkastad total insatsenergi minskat från sextio procent år 2000 till fyrtiosju procent år 2023. Och det kommer att fortsätta minska snabbt under de kommande åren när fler och fler förnybara energikällor läggs till nätet. EMBER-teamet fann också att elektrifiering i Storbritannien ersatte motsvarande fjorton miljoner fat olja bara under 2023.

EMBER-forskarna kom också fram till att elektrifieringen av uppvärmningssystem och bilflottan innebär att effektivitetsvinsterna, trots en tydlig ökning i elbehov, kommer att göra att energianvändningen och konsumtionen av fossila bränslen fortsätter minska snabbt.

Så, låt oss gå till specifikationerna för elfordon. Först och främst berättar författarna till rapporten att för att jämföra äpplen med äpplen behöver du använda en gemensam enhet över alla bränsletyper. EMBER-teamet tittade därför på hur många kilowattimmar energi som behövdes för hundra kilometer, eller ungefär sextio mil, av resor i en elbil jämfört med en bensin- eller gasdriven bil.

Förbränningsmotorn får sitt bränsle från ett råoljerafinaderi och redan där finns det många energiförluster i processen, ungefär 6,3 kWh för varje 100 km som körs. Sedan finns det en enorm mängd av 105 kWh fossilt bränsle, varav 81 % slösas bort genom ineffektivitet och främst genom värme i förbränningsprocessen i förbränningsmotorer, som även efter mer än 100 år av justeringar, finjusteringar och utveckling, fortfarande bara är cirka 30 % effektiva. Så, allt det bortkastade bränslet är nödvändigt för att tillhandahålla de 20 kWh energi som behövs för att driva ett genomsnittligt fordon 100 km.

På elfordonssidan har vi fortfarande viss elektricitet som produceras av metangas och biomassa i Storbritannien. Så det finns cirka 8kWh i EMBER-beräkningarna för att ta hänsyn till det. Vi kan vara riktigt generösa här och säga att i Sverige motsvarar detta för all el Karlshamnsverket (oljeeldat) är i gång, bara så att skeptikerna inte kan gömma sig bakom någon argument. Men kom ihåg, Sveriges el är renare än Storbritanniens.

Elmotorer själva är så effektiva att endast 2,4kWh energi går förlorade där. Sammantaget fann EMBER-teamet att de 20kWh som krävs för att köra hundra kilometer i ett elfordon kan tillhandahållas av endast 30kWh insatsenergi jämfört med de 105kWh insatsenergi på förbränningssidan.

 

Alltså, för den som fortfarande inte fattar, för varje 100kr diesel eller bensin som vi tankar går bokstavligen 70kr upp i rök och värme. Detta är ingen metafor utan det är precis detta som sker. Skulle du vilja investera i en maskin som kostar 70% av din budget i utbytte mot absolut ingenting?

 

Nu finns det naturligtvis andra överväganden. Du har säkert hört, eller till och med tror på, myten om att energi- och miljökostnaden för att tillverka elbilsbatterier har koldioxidkostnader som överstiger de energieffektiviseringar jag nyss pratade om. Mitt svar är att hänvisa dig till en interaktiv online-kalkylator från International Energy Agency som tillhandahåller den jämförelsen för alla olika fordonsstorlekar och olika årliga körsträckor för olika länder runt om i världen. Och återigen, det tål att upprepas tills man känner sig trött: Sveriges elproduktion är bland världens grönaste.

Strikta EU-utsläppslagstiftningar har minimerat volymen av växthusgaser som kommer ut ur avgasrören på moderna förbränningsmotorbilar. Ändå skulle en medelstor elbil som kör sextio kilometer per dag i Storbritannien gå jämnt på utsläpp på cirka 12 månader, varefter utsläppsgapet blir större och större under den femtonåriga livslängden för ett typiskt fordon eftersom förbränningsmotorn fortsätter att kräva fossilt bränsle för att fungera, för att inte tala om oljebyten. Och skillnaden blir större ju större bilen är. En större elbil eller till och med en eldriven lastbil betalar sin utsläppsskuld fortare än en mindre elbil, såsom en VW ID.3 eller en Fiat 500, eftersom större bilar är mer energikrävande. Och detta är återigen en studie som baseras på Storbritanniens elproduktion. Har jag nämnt att Sveriges elproduktion är grönare, vilket innebär att elbilar betalar sin utsläppsskuld tidigare?

60km kan många kanske tro är för mycket. Men för de flesta personer jag känner till, som bor här i Småland, och med tanke på att Sverige är ett glest befolkat land, är 60km en ganska vanlig pendling under en arbetsdag. Utan att räkna alla andra turer man gör med bilen, såsom att köra barn hit och dit, handla, osv. Vi pratar alltså om 15 060Km per år om man räknar bara jobbpendling, eller 21 900Km per år om man varje enda dag åker 60Km. Väldigt genomsnittliga värden vi pratar om.

Jag har också hört myten om att i andra länder som har en väldigt smutsig elproduktion, såsom Kina eller USA, tar det ännu längre tid för elbilar att komma ikapp sina utsläpp eftersom elen som laddas i elbilar är smutsig. Men eftersom amerikanska eller kinesiska, eller för den delen, nästan resten av världens bilar inte är föremål för samma stränga utsläppsregler som vi har här i Europa, och därför släpper ut mycket mer växthusgaser från sina avgasrör, skulle samma medelstora elbil, som kör samma antal km varje dag, gå jämnt praktiskt taget första kvartalet. Och i och med att elnäten avkarboniseras under de kommande åren, blir elbilarnas hållbarhet längre och längre, och större och större.

 

Den enda riktiga tröskeln för elektrifieringen av bilflottan är investeringskostnaden. Men även där ser vi en tröskel som håller på att försvinna. Redan idag kan man köpa en riktigt fin elbil (MG 4, räckvidd på 520 km enligt WLTP) för 359 800 kr. Är du en SUV-människa kan du också köpa en Opel Grandland med en räckvidd på cirka 500 km enligt WLTP för 419 900 kr. Och priserna kommer att sjunka ytterligare under året, även med Trumps tullar, eftersom vi i år börjar se massförsäljning av olika batteritekniker och produktionstekniker som har varit under utveckling i 5-10 år. Och andrahandsmarknaden för elbilar blir bättre och bättre, vilket jag inte ens tar i hänsyn i detta resonemang.

 

Kritik där den hör till

Många kanske läser denna text och tycker att jag är en slags elbilsfrälst som tror att elbilar är miljövänliga och att bara vi köper elbilar löser vi alla världens problem.

Nej.

Men elbilar är otroligt mycket bättre och miljövänligare än förbränningsbilar, oavsett hur man än vänder på saken (jag tänker skriva om detta i ett senare inlägg). Och sett till alternativet (förbränningsmotorer) är det mycket bättre att ha en elektrifierad bilflotta än en som bränner bränslen, våra plånböcker och planeten. Tekniken såsom nya typer av batterier eller återvinning av batterier avancerar med stormsteg också, vilket gör att elbilar kan bara bli miljövänligare och miljövänligare.

 

Donera en slant för att hjälpa mig att betala driftkostnader och få mer tid att skriva